تراوشات یک ذهن

از کوزه همان برون تراود که در اوست
تراوشات یک ذهن

سعی دارم مطالبی بنویسم که به تعداد کلماتشان و وقتی که از شما میگیرند ارزش داشته باشند؛ چون آن واژه ها از باورهای من سرچشمه دارند.
به انتقادات و نظراتتون نیازمندم تا بتونم بهتر بنویسم.
*قانون وبلاگ: 80% صداقت!
عکس نوشته:
اینم از کوزه ی ما...

بخش های ویژه
پیشنهاد های حسان
  • ۳

الگوها

چند وقتی است که مسئله ای درگیرم کرده. در اطرافم اکثر آدم ها نظراتی دارند که انگار برای خودشان نیست و از کسانی که آنها را بیشتر قبول دارند گرفته اند که آن افراد می توانند مرده یا زنده باشند.

یکی از مصادیق این کار انتخاب الگو در زندگی است.

من با اصلش مشکلی ندارم بلکه با نوع نگاه افراد به الگوها و افراد مقبولشان مشکل دارم.

می دانید چرا؟ چون این افراد اول الگو انتخاب می کنند بعد می روند فکر می کنند که مبنای زندگی من باید چگونه باشد؟ هدف زندگی من چیست؟ چه کار هایی برای موفقیت باید انجام دهند؟

خب، جواب ها همه واضح است چون آنها در ذهنشان بت هایی دارند که می خواهند شبیه آنها شوند در نتیجه افکار و رفتارشان هم شبیه آنها می شود.

 

 

سوال من این است: اصلا چرا آن انسان را الگو و محبوب خود قرار داده اند؟

چون آدم جامعی است؟ اصلا چه کسی گفته جامعیت داشتن خوب است؟

چون آدم خوش اخلاقی است؟ از کجا معلوم در خلوت هایش هم آنگونه باشد؟

چون او فوتبال دوست دارد و فلانی بهترین بازیکن فوتبال است؟ شاید اگر الگویی انتخاب نمی کرد آن بازیکن بعد ها آرزو می کرد شبیه همان انسان بازی کند!

چون حرف های حسابی و دقیقی میزند و خیلی باهوش است؟ مگر اطاعت از چنین انسان هایی واجب است؟ یا اصلا مگر هر حرف حسابی درست است؟؟

و...

من فقط می گویم اول مبنای فکری خودمان را تشکیل دهیم، بعد برویم سراغ هم تیمی بگردیم و الگو انتخاب کنیم. آن هم نه به این صورت که الگوی من هر چه گفت درست است و حتی اگر به ظاهر هم درست نیست حتما من متوجه نمی شوم و توجیهی دارد! هر کس ممکن است خطا کند پس ذهن خودمان را با الگوها دار نزنیم... چون مطمئنم انسان های اطراف ما معصوم نیستند.

  • ۱۴۳
  • حسان

انتخاب الگو

نظرات (۳)

  • دچارِ فیش‌نگار
  • اول مبنای فکری خودمان را تشکیل دهیم، بعد برویم سراغ الگو بگردیم

     

    این حرفت درسته خب

    همه همین کارو میکنن

    پاسخ:
    نه یا نمیکنن و از روی علاقه انتخاب می کنن یا هنوز مبنا کامل تشکیل نشده و انتخاب میکنن
    و این افراد خیلی زیادن حداقل اطراف من
  • .. مــَـمــَّـد ..
  • پیرو حرف مهم و به جای شما، انتخاب الگو یا الگو سازی پنهان، مسأله بسیار بسیار قابل اهمیت و مهمیه که این روزا ما داریم تو جامعه می بینیم. از طرز لباس پوشیدنا و مدل موها و حرف زدن ها و خیلی چیزای دیگه میشه فهمید که خیلی از ماها گاهی الگو هایی رو انتخاب می کنیم ولی متوجه اونها نیستیم و نمیدونیم که فلانی را الگوی خودمون قرار دادیم و شاید این ضرر بزرگی باشه برای یه مدت از عمرمون که صرف اون الگو شده و دیگه قابل بازگشت هم نیست!

    اما در مورد نتیجه گیریت که در مورد تشکیل دادن مبنای فکری بود، امیدوارم پست های بیشتری رو بزاری و بیشتر این مطلب رو باز کنی تا بتونیم متوجه منطورت بشیم!

    پاسخ:
    بله کاملا موافقم با پاراگراف اولت و خیلی ممنون که اضافه کردی "گاهی الگو هایی رو انتخاب می کنیم ولی متوجه اونها نیستیم".
    چشم میذارم :)

    بنظرم انسان کسی رو کسی دوست داره شبیه اون میشه و الگوش قرار میده..

    چه خوب میشه حرف خدا و امامان رو الگو قرار یدیم..

     

    سپاس از شما...

    پاسخ:
    بله خیلی از مواقع کسی رو که دوست داره الگو قرار میده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">