تراوشات یک ذهن

از کوزه همان برون تراود که در اوست
تراوشات یک ذهن

سعی دارم مطالبی بنویسم که به تعداد کلماتشان و وقتی که از شما میگیرند ارزش داشته باشند؛ چون آن واژه ها از باورهای من سرچشمه دارند.
به انتقادات و نظراتتون نیازمندم تا بتونم بهتر بنویسم.
*قانون وبلاگ: 80% صداقت!
عکس نوشته:
اینم از کوزه ی ما...

بخش های ویژه
پیشنهاد های حسان
  • ۲

ادعیه vs اشعار

خوشبختانه ما ایرانی ها ادبیات بسیار قوی ای داریم مخصوصا در زمینه شعر. شعرای بزرگ و کاربلد فراوانی در این فرهنگ زیسته اند و آثار زیادی به جا گذاشته اند.

اما نکته ای که هست این است که تقریبا در همه موضوعات ما شعر های فراوانی داریم؛ عاشقانه، اخلاقی، دینی، طنز، داستانی و...

صحبت من روی اشعاری است که درحوزه ی مسائل دینی و مخصوصا توحیدی وجود دارد از احتمالا بزرگ ترین شعرای ایران یعنی حافظ، مولوی و دیگران؛ وگرنه اشعار عاشقانه را از -هر شاعری- چه عیبی دارد برای نزدیکانمان بخوانیم و به آنها محبت کنیم؟! :)

گمان میکنم علت اصلی اینکه ما انسان ها به سمت شعر کشیده می شویم لطیف بودن و سازگار بودن آن است با روح ما، روحی که احتمالا هدف اصلی دین هم هست!

نمی گویم دیگر اشعار عاشقانه ای که در زمینه توحید و رابطه انسان با خدا است را نخوانیم(اصلا شاید نشود این کار کرد!) بلکه می گویم به جایگزین(!) این اشعار هم کمی اهمیت دهیم؛ یعنی ادعیه.

دعاهایی که از معصومین (علیهم السلام) به ما رسیده است هم زیاد است، هم پر محتوا،هم غالبا همه فهم، هم انسان ساز، هم زیبا و به شدت دلنشین. البته این نظر من است و ممکن است کسی بگوید(حتی نه در گفتار بلکه در عمل خودش): نه! اشعار مولوی زیبا تر اند!

اما به هر حال من وقتی اولین بار به این فراز از مناجات شعبانیه توجه کردم روحم به معنای حقیقی کلمه تازه شد و متوجه شدم که چه منبع بی نظیری اند این ادعیه و مناجات که از زبان مبارک ائمه (علیهم السلام) به ما رسیده است:

وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ

اگر در دوزخم افکنی، به دوزخیان اعلام خواهم کرد که تو را دوست دارم.

بی نظیر است این جمله، نمونه اش را یافت نکردم در هیچ شعری اگر هم شعری با این مضمون باشد قطعا از روی این فراز تقلب کرده! این جمله، جمله ای نیست که به دهان انسانی عادی(غیر معصوم) بیاید! باید عاشق ترین باشی تا این حرف را برای اولین بار بزنی...

و چقدر خوب آنان به ما یاد داده اند که چگونه با خدا صحبت کنیم، خودمان را به قول معروف برای او لوس(!) کنیم و به او نزدیک شویم!! نمونه های متعددش را در شب های قدر که گذشت احتمالا لمس کرده اید.

این زیبایی و دلشینی را هم که کنار بگذاریم خوب است بدانیم که بحث خداشناسی و ارتباط با خدا مسئله ی ساده ای نیست که بخواهیم آن را از هر کسی یاد بگیریم. اصلا خوب است که یک نفر هر چه درباره خدا گفت درست باشد جز یک جمله ی او؟ همان یک جمله باعث می شود ما در ذهنمان خدایی را بپرستیم که حقیقی نیست و ساخته ذهن  ما است. خدا را فقط و فقط باید خداشناسان حقیقی به ما معرفی کنند که بی شک تنها مصداقشان اهل بیت علیهم السلام است و بس!

بعدا اگر شعری موافق آن ادعیه و خدای حقیقی بود را چه خوب است که بخوانیم و حفظ کنیم :)

حرف این است که شناخت خدا و رابطه ی با خدا را از مسیر اشتباه نرویم.گویا خود او هم خواسته مرا باید آن 14نفر بشناسانند...

  • ۲۴۶
  • حسان

توحید

شعر

نظرات (۵)

خود مولوی میگه:

سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پیدا و ز پنهان
شمس الحق تبریز که بنمـــــــود، علی بود

اول دعا بعد شعر :)

پاسخ:
بله ایشالا که همش از امیر المومنین علیه السلام باشه :))

راستشو بخوای اول دعاست ... همه هم میدونیم 

ولی ...

نمیدونم چیشد یاد امام محمد غزالی افتادم که میگفت:

ما جامه نمازی به سر خم کردیم وز خاک خرابات تیمّم کردیم

 شاید که در این میکده ها دریابیم آن عمر که در مدرسه ها گم کردیم

پاسخ:
همه میدانیم اما...

جالب بود حتی نظرات دوتان هم خوندم برام جالب تر شد که خود شاعر ها هم گاهی عقیدشون بر این بوده که اول دعا بعد شعر
خب ببین وقتی ما میخوایم به دین پی ببریم مهم اینه که حقیقت دین رو از خودش بشناسیم که از نظر من هم میشه همون مناجات و ادعیه ها ولی اینکه بخوایم فکر کنیم شعر ها رتبه برتر رو دارن کاملا غلطه چون اشعار در پی تکمیل کردن مناجات هست که گاهی میتونیم این رو در مفاهیم مختلف به راحتی حس کنیم

پاسخ:
نهایتا شعرا نقش سخنرانی رو داره که میاد مثلا روایات اهل بیت علیهم السلام رو دسته بندی میکنه و به زبون خودش برای مردم میگه. که البته باز هم به نظرم لزوم شعر کمتر از سخنرانیه چون ادعیه همه فهم تر هستن انگار.

از این دو وبلاگ لطفا دیدن کنید

http://ras64.blog.ir/

http://emametarid.blog.ir/

پاسخ:
چشم :)
  • miss writer •میترا محمدی•
  • شعر جوری احساسات رو زیبا بیان میکنه که هیچ متن ادبی دیگه ای نمیتونه

    پاسخ:
    بعید میدونم
    مثلا برا من که لزوما اینجور نیست
    بعضی از نثر ها هستن فوق العاده اند
    این چیزا احتمالا سلیقه ایه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">